MUHAMAD AZIM BIN BAHARUDIN (D20202097258)

Pengaruh cabang falsafah metafizik, epistemologi, aksiologi dan logik terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia?


Tujuan dan matlamat Pendidikan di MALAYSIA
  • pendidikan negara pada abad ini amat jelas sekali iaitu menyusun dan merancang untuk memperbaiki, memperkukuh dan mempertingkatkan mutu pendidikan negara sesuai dengan perubahan sosialisasi masyarakat hari ini.
  • Salah satu unsur yang penting adalah memberikan peluang pendidikan yang adil kepada semua pelajar tanpa mengira budaya, kelas sosial, kelompok etnik dan cara hidup.
Definisi
  • Metafizik 
    • membincangkan persoalan realiti, kesejagatan dan ketuhanan yang menyentuh tentangkebenaran dan kewujudan. 
  • Epistemologi
    • membincangkan persoalan ilmu dari segi perolehan, jenis, sumber dan kesahan.
  • Aksiologi
    • membincangkan persoalan nilai yang terdiri dari etika dan estetika untuk keharmoniandan keseimbangan kehidupan manusia.
  •     Logik
    • membincangkan persoalan membuat keputusan yang perlu diambil secara tepat danberkesan yang membabitkan logik induktif dan logik deduktif.
Cabang Falsafah


Cabang, unsur dan persoalan dalam pendidikan




Harapan

Usaha mewujudkan masyarakat madani diharap dapat melahirkan warga negara yang berpegang kepada teras keimanan dan ketuhanan, mempunyai ketahanan diri, memiliki identiti bangsa Malaysia, tahap kepimpinan yang dinamik, berpandangan jauh, kreatif dan inovatif, citra diri yang tinggi , berdisiplin dan amalan hidup yang cemerlang.

Comments

Popular posts from this blog

NUR IFFAH NASUHA BINTI ZULKORNAIN (D20212099305)

MUHAMMAD KHAIRUL IKHWAN BIN ABD HALIM (D20212099304)

DIANNIE VOO FUI SHAN (D20212099306)