MUHAMMAD KHAIRUL IKHWAN BIN ABD HALIM (D20212099304)

PENGARUH FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT TERHADAP  FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN


Rajah 1 :
Asal kewujudan Falsafah Pendidikan Barat

PERBEZAAN MAZHAB FALSAFAH BARAT MENGIKUT CABANG FALSAFAH

       Mazhab

          Falsafah

 

Cabang

Falsafah

 

 

Idealisme

 

 

realisme

 

 

pragmatisme

 

 

eksistensialisme


 

Metafizik

 

Sesuatu realiti dapat ditransformasikan ke dalam bentuk fikiran

Realiti ialah sesuatu berbentuk  objek dan jirim

Realiti yang hanya ada dalam pemikiran tanpa pengalaman sukar untuk dipastikan dan dibuktikan

Realiti ialah sesuatu kewujudan bersifat individu

 

  

Epistemologi

 

Kebenaran adalah sebagai idea yang berada dalam pemikiran

Pengetahuan adalah hasil interaksi manusia dengan alam sosialnya dan alam fizikal di sekelilingnya

Pengetahuan adalah hasil dari pengalaman yang diperoleh oleh manusia melalui perhubungannya dengan persekitaran.

Ilmu pengetahuan berpunca dari pengalaman dan persekitarannya.

 

 

Aksiologi

 

Nilai bersifat mutlak,, tetap dan tidak berubah.

Nilai boleh diterima bergantung kepada masyarakat

Nilai bergantung kepada situasi, iaitu mestilah dapat dilihat dan diaplikasikan

Nilai bersifat relatif kepada individu , tidak bergantung kepada masyarakat atau individu lain.

 

 

 

 

 

 


 

Fokus

 

*Kebenaran – akal ,jiwa dan kerohanian

* Dimensi kebenaran,

Keadilan dan keindahan-menerusi proses penaakulan

*Kebenaran – sifat nyata/maujud fizikalnya.

* Kewujudan di alam fikiran selaras dengan alam nyata.

*Kebenaran dari pengalaman.
*Persekitaran bersifat dinamik

*Pengalaman individu berbeza

*Kebenaran dari pengalaman bebas.
*Pengalaman bentuk idea & pengetahuan

*Individu berhak membuat pilihan dan bertanggung jawab

ALIRAN  FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT



✅Falsafah Pendidikan Esensialisme
❓ Kurikulum adalah berpusatkan mata pelajaran.
❓ Pada peringkat sekolah rendah, fokus terhadap 3M (membaca, menulis, mengira), manakala pada peringkat sekolah menengah, fokus terhadap mata pelajaran Matematik, Sains, Bahasa, Kesusasteraan dan Ilmu Kemanusiaan. 
 Peranan guru sangat penting. Guru sebagai role model.
❓ Pendidikan bertujuan menyampaikan warisan budaya dan sejarah yang terkumpul dan berkekalan buat sekian lama. 

✅Falsafah Pendidikan Perenialisme
❓ Kurikulum sama untuk semua murid.
❓ Pendidikan bertujuan mencari kebenaran yang berkekalan sepanjang peradapan dan tamadun manusia.
❓ Pendidikan juga sebagai latihan memperkembangkan mental manusia ke arah kebenaran.
❓ Perlaksanaan kokurikulum adalah berpusatkan mata pelajaran dan berfokus terhadap pembangunan pemikiran dan kerohanian menerusi mata pelajaran Kesusasteraan, Kemanusiaan, Bahasa, Sejarah dan Matematik. Rohani yang kukuh mewujudkan sikap berakhlak mulia.

✅Falsafah Pendidikan Progresivisme 
❓ Pendidikan bertujuan melahirkan masyarakat yang berilmu pengetahuan dan bertanggungjawab serta usaha untuk mewujudkan masyarakat yang maju dan berilmu.
❓ Progressivisme mementingkan operasi penyelidikan yang menjadi pemangkin pembangunan teknologi, maka progrevisme dapat melahirkan masyarakat saintifik, progresif dan inovatif kerana kajian penyelidikan saintifik dipupuk secara meluas dan menyeluruh.
❓ Pendidikan memberikan kesempatan kepada murid untuk mencorakkan minat dan bakat mengikut persekitaran dan masyakatnya.  Aliran ini meletakkan murid sebagai seorang yang mampu mengenal pasti keperluan dan minat mereka sendiri.
❓Guru berperanan sebagai fasilitator atau pembimbing yang akan membantu murid dalam aktiviti atau mencari jalan penyelesaian terhadap sesuatu masalah.   

✅Falsafah Pendidikan Rekonstruksionisme
 Tujuan pendidikan adalah bertujuan menyedarkan murid tentang masalah-masalah sosial, ekonomi dan politik yang berlaku.
❓ Dalam pendidikan, murid dilatih untuk mengatasi masalah-masalah yang ada agar masalah yang berlaku tidak diteruskan oleh masyarakat akan datang.
 Kukurikulum yang disediakan mengandungi masalah-masalah sosial, ekonomi dan politik yang berlaku dalam masyarakat.
❓ Peranan guru adalah sebagai pembimbing iaitu membimbing murid agar sedar dan dapat mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh masyarakat .
 
PENGARUH FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT TERHADAP FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN

📌Pengaruh Falsafah Pendidikan Esensialisme terhadap FPK

💣  Guru sebagai model, penerapan nilai-nilai murni dalam setiap mata pelajaran. Mata pelajaran di bahagikan kepada teras dan elektif dimana menggambarkan mata pelajaran penting dan kurang penting seperti pelaksanaan KBSM dan penekanan 3M dalam pelaksanaan KBSR

💣Pendidikan di Malaysia mempunyai matlamat untuk menyatupadukan rakyat dan dapat membekalkan pekerja-pekerja mahir untuk pembangunan ekonomi Negara serta melahirkan rakyat yang berdisiplin

📌Pengaruh Falsafah Pendidikan Perenialisme terhadap FPK

💣Pendidikan mempunyai matlamat untuk menyatupadukan rakyat dan dapat membekalkan pekerja-pekerja mahir untuk pembangunan ekonomi Negara serta melahirkan rakyat yang berdisiplin. Matlamat ini dikira sebagai lebih mengutamakan Negara daripada individu itu sendiri dan ia menunjukkan sistem pendidikan lama di Malaysia bersifat tradisional.

💣Pendidikan mementingkan nilai. Nilai ditanam kepada pelajar agar mereka dapat menyeimbangkan antara pembangunan manusia sebagai insan dan kemajuan sains dan teknologi. Di samping itu, rasional akan membantu melahirkan rakyat yang berkualiti. Nilai murni yang diterap juga mengharapkan agar pelajar  menjadi masyarakat yang berakhlak mulia.

📌Pengaruh Falsafah Pendidikan Progresivisme terhadap FPK

💣  Pendidikan bertujuan untuk melahirkan masyarakat yang berilmu pengetahuan dan bertanggungjawab serta usaha untuk mewujudkan masyarakat yang maju dan berilmu.

💣Menggalakkan pelajar agar mempunyai sikap yang kretif dan inovatif agar dapat menyumbang dalam perkembangan teknologi Negara.

💣KBAT yang diterapkan dalam RPH mengajar murid menyelesaikan masalah. Peranan guru selari dengan aliran progresivisme iaitu guru sebagai fasilitator atau pembimbing            yang akan membantu murid dalam aktiviti atau mencari jalan penyelesaian terhadap                sesuatu masalah.

📌Pengaruh Falsafah Pendidikan Rekonstruksionisme terhadap FPK

💣KBAT yang diterapkan dalam RPH mengajar murid menyelesaikan masalah. Pekara ini selari dengan falsafah pendidikan rekonstruksionisme iaitu pendidikan memberi kesedaran terhadap murid tentang masalah yang timbul dalam aspek sosial, ekonomi dan politik, serta mengajar murid untuk menyelesaikan masalah yang timbul agar masalah yang berlaku tidak diteruskan oleh masyarakat akan datang.
💣Guru berperanan sebagai pembimbing kepada murid untuk menyelesaikan masalah yang terdapat pada situasi yang diberikan atau yang terdapat pada soalan-soalan KBAT.


Comments

Popular posts from this blog

NUR IFFAH NASUHA BINTI ZULKORNAIN (D20212099305)

DIANNIE VOO FUI SHAN (D20212099306)